tisdag 10 februari 2009

Äntligen hjulafton!!!

Vi på redaktionen blev mycket positivt överraskade ikväll när det damp ner ett paket. Efter idogt tjatade på vår velicopedleverantör hittade paketet äntligen till lilla Varberg, nästan exakt 3 veckor efter beställning. Nedan följer en liten bildserie med enklare beskrivning från kartong till fullt manörverbar cykel. Denna guide tillägnar vi den kvinnliga cyklisten i Teamet då hon får klara sig själv på annan ort, det ryktas dock om att Bobban Bertilovic är villig att hjälpa till.




Paket i sin enklaste form, kostade 20 EUR att få hojjen i denna exklusiva förpackning. Man kan ju undra hur den packeterats om man inte betalt extra, i en pööse??


Samtliga beståndsdelar uppackade och sorterade i analfabetiskoordning. Den skarpsynte noterar att alla vajrar är dragna och växlar/bromsar justerade.



Styret skruvas på med den medföljande fyndiga momentdragaren, dra växelvis i kryss till max 5 Nm. QR:en (quick releasen = hjulaxel med snabbspänne) träs genom framhjulet och hjulet monteras, ser till så att bromsen inte är för tajt justerad så hjulaxeln glider ner i sina drop outs ordentligt. Skruva åt med moderat kraft, klart!

Bakhjusproceduren sker på samma sätt som ovan med ett tillägg! Kedja skall på kassetten, bakväxeln står i läge 10 av 1 så det är en fördel att sikta in kedjelinjen på den minsta kuggen. Dra åt QR:en och sen är saken biff.

Nu återstår endast justering av sadelns höjd, vinkel och läge samt styrets vinkel. Känn efter så det känns bra, dra åt och var nöjd. Pedaler ingår ej i cykel-kittet så dessa inhandlas med fördel hos vår kungliga hovleverantör Erlans. Notera att en pedal är vänstergängad och en höger, på med lite kopparpasta och dra åt för kung och fosterspråk.


Så där ja då var det klart! 7,5 kilo ren cykelkärlek har vi nu knåpat ihop av en pappkartong.
Efter det att bildserien togs gav sig den manliga cyklisten ut på en jungfrutur och oj oj oj vilken hoj. Efter tre fortkörningsböter på 70-väg och och med värkande ben är han otroligt nöjd :) Slutligen vill vi i Teamet tacka Bruno för transport från postterminalen till den manliga cyklistens våning.
//
Var för märks inte jag när Eddie Merckx?

5 kommentarer:

  1. Fantastiskt fint bildreportage!
    Välkommen in i fultyskgänget!!

    /Team Poison

    SvaraRadera
  2. Oj vilken fin. Har skrivit ut ett antal exemplar av beskrivningen och lagt ut dem på stategiska ställen så jag kan granska den in i minsta detalj fram till leveransdag.

    SvaraRadera
  3. Förresten, Bruno, hjälper du till med leveranser i Göteborg med;-)

    SvaraRadera
  4. Jag har varit i kontakt med Bruno under dagen och det verkar som att han gamla Fåård inte går längre än till Väröbacka, sorry..

    /
    Chefredaktören

    SvaraRadera
  5. Vi tackar Team Poison för berömmet och hoppas på framtida samarbete. Kanske vi skulle slå våra påsar ihop och totalt pulverisera allt moststånd runt vättern :)

    //
    Ove och Klas

    SvaraRadera